onsdag den 21. november 2012

Status på kobber sneglebarriere


Så må det da være høje tid at jeg får lavet en status på hvordan det er gået med mit forsøg med kobbertape på højbedene. Drømmen var sneglefri salat og jordbær.
Først på sommeren så det ud til at virke. Alle små snegle med eller uden hus vendte så vidt jeg kunne se om da de nåede tapen. Dræbersneglene var desværre ikke så nemme at dressere, de følgende måneder indtog de højbedene uden skrupler.
Sådan noget pisselort, men jeg har ikke givet op. Inden længe lægger jeg en ny slagplan for sæsonen 2013, de kan vente sig.



Hvis du har en godt ide så kom endelig med den.

11 kommentarer:

  1. Hvor er det ærgerligt at det ikke kunne holde dræberne ude af bedene. Overvejede at købe dem, da du omtalte dem tidligere. Men er da glad for nu, at jeg ventede på dine erfaringer.
    Desværre kan jeg ikke hjælpe med andre gode idéer til, hvordan de kan holdes væk fra bedene udover snegle-kanterne (som købes i dyre domme). Men det kunne være så fedt, hvis der fandtes et vidundermateriale, som er nemt at gå til.
    Glæder mig til at høre, hvad du så har fundet på til den kommende sæson.

    SvarSlet
  2. Ærgerligt, ærgerligt; men højbedene er rigtig dekorative.

    SvarSlet
  3. Det var ærgerligt, at det ikke kunne holde dem væk.
    I øvrigt er det vist en leopardsnegl, du viser her, den skulle efter sigende tage snegleæg.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  4. Ja jeg siger som Lisbeth, at det er en kældersnegl/leopardsnegl og den skulle netop tage æg og babysnegle. Jeg har en i min kompostbeholder, og efter at jeg har ladet den bo der, har jeg ikke andre snegle hverken med eller uden hus.
    Men ærgerligt at de ikke virkede, jeg var spændt på at høre om dit forsøg!
    Vi har sat aluprofil lister rundt langs kanten i vores højbed .... og det virker. Vi har købt dem i Silvan, og jeg har ikke haft EN snegl i år. Så jeg har stadig salat, jeg går og plukker af!

    SvarSlet
  5. ØV ØV og ØV kære Vibe...forslag....hm.....sæt nogle kanoner op o skyd dem :D

    Ha' en dejlig aften og hils fam :-)

    SvarSlet
  6. Jeg ved godt at kældersneglen spiser andre snegle, men efter bitter erfaring så synes jeg nu ikke at den er så uskadelig, den kan blive til rigtig mange, og den spiser også alt!

    Jeg har dog hørt at vinbjergsnegle også skulle være gode til at spise andre snegle uden at være de store skadedyr:-)

    SvarSlet
  7. Du må google sneglekant. Det er en skrå(nedover) kant i aluminium el. lignende(bare det er smalt materiale så er det godt nok), som festes på toppen av høybedet. Og den må være ca. 10 cm lang, slik at det blir svært ubehagelig for sniggelen å klatre opp- ned ut på en kant og runde den smale kanten for å komme seg over.. Det skal vistnok fungere. Det er det eneste jeg vet om som faktisk fungerer. sett bort fra evt. å plukke dem i en bøtte hver kveld og hive dem i skogen..hehe
    lykke til.

    SvarSlet
  8. Hej super ide.
    Hvor har du købt de kobber kanter henne?

    SvarSlet
  9. Hej, forrige år tog jeg nogle alupaneler fra noget campingvognsgrej og bukkede en metalkant som den på det dyre sneglehegn. Sådan en kant virkede! SKriv hvis yderligere info. er wanted.

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg glemte lige at få notis hvis svar. så derfor denne ekstra er nødvendig, MEN det er meget let at samle og kan sikkert laves af flere forsk. materialer.

      Slet
  10. Jeg så engang en udsendelse i tv, som sagde at snegleæg kan ligge i jorden og vente, så måske kravler de ikke alle op over kobbertapen men udklæges i den jord du allerede har i bedene.

    Hilsen Jan West

    SvarSlet